OVER EEN GOED VERHAAL IN VASTGOEDONTWIKKELING EN EEN KIJKDOOS
Herinner je je die zelf geknutselde kijkdoos nog uit je kinderjaren? Een oude schoenendoos met uitgeknipte gaten als ramen? Afgeplakt met doorzichtig gekleurd papier? De versierde binnenwanden als decor en natuurlijk de 3D-opstelling? Toen wist je jouw fantasie nog heel praktisch tot leven te brengen en kijkers uit te nodigen in jouw belevingswereld. Hoe anders is het nu?
Het is moeilijk door een plan heen te kijken
Als Plekkenmakers worden we regelmatig benaderd door mensen met een droom of een idee. Ze vragen hulp bij het vinden van een plek of investeerder. Andersom is er soms wel een plek maar nog geen concept of plan. Wat opvalt is dat het voor bijna iedereen moeilijk is om van een droom een plan te maken. Het blijft lastig voor te stellen hoe het concreet kan worden.
‘Omdat het zo heurt!’
In onze systeemwereld verliezen wij mensen ons regelmatig in (te)veel woorden, projectenplannen, voorstellen en notities. We hopen hierna op enthousiasme bij anderen. Als draagvlak vervolgens uitblijft, verandert een droom in een desillusie, met het risico dat de eigen energie uit het proces wegvloeit.
Jouw idee realiseren
Het is onvermijdelijk dat de dromen en ideeën in je hoofd op een dag vertaald worden naar papier. Alleen zo kun je mensen enthousiasmeren en kun je bezwaren wegnemen, goedkeuring krijgen en financiering ophalen. Of je nou ontwikkelaar, ambtenaar of startend ondernemer bent; jouw droom wordt pas werkelijkheid wanneer er draagvlak voor is. Wanneer anderen zich in jouw idee herkennen, zich erdoor aangesproken voelen en willen meewerken.
‘Boekje met impact’
Ik denk tijdens het schrijven aan projectontwikkelaar Cees. Na een enthousiast eerste gesprek over een mogelijke locatie-ontwikkeling, vroeg hij ons ‘een boekje met impact’ te maken. Nu maken wij graag boekjes en hebben deze in de regel behoorlijk veel impact. De inhoud is namelijk non-fictief en komt niet louter achter een bureau tot stand.
Het zal je niet verbazen dat Cees zo snel mogelijk een gebouw wil realiseren. Al pratend stelden we vast dat het zijn droom is om onderscheidende concepten te ontwikkelen. Cees wil straks met een trots gevoel langs ‘zijn’ plek kunnen rijden. Om dit te realiseren, stond hij voor de opgave een voorkeurspositie te verkrijgen bij de betrokken gemeente. Maar hoe bereik je dit? Gemeenten hechten zonder uitzondering aan concepten met een meerwaarde voor stad en burgerij.
Met een Dromenlab® hielpen we Cees, ver weg van ons bureau, aan inzicht in doelgroepen, wensen en behoeften. Ons Brandbook beschreef de kracht van de locatie, de aanvulling op het bestaande aanbod en het onderscheidende concept. Dit ‘boekje met impact’ had daarmee de gewenste uitwerking; Cees verwierf draagvlak en enthousiasme bij de gemeente en uiteindelijk een positie.
Vertaalslag maken
Dit praktijkvoorbeeld illustreert hoe belangrijk het is dat anderen zien en begrijpen wat jou voor ogen staat. Cees was vooral gewend om te praten over vierkante meters, bvo, looplijnen en grondprijzen. Hij zag iets moois voor zich, maar kreeg ‘t niet voor het voetlicht gebracht.
Juist die vertaalslag van idee naar papier vraagt om vaardigheden die je zelf niet altijd bezit. De juiste hulp brengt je zoveel verder dan je kunt bedenken. De Plekkenmakers zijn ‘vertalers’ die jouw droom weten te vangen en met kennis en creativiteit omzetten in een inspirerend verhaal in taal, vorm en beeld. En we presenteren het zó dat zowel initiatiefnemers als stakeholders enthousiast worden en willen bijdragen. Zo helpen we je aan netwerk, financiering of een plek.
Dromen werkelijkheid laten worden
Heb jij ook een droom of ambitie? Of een gave plek waar mooie dingen mogen ontstaan? Vind je het lastig om jouw ideeën naar een plan of plek te vertalen? Om jouw ambitie te ‘verkopen’ aan stakeholders? Wij helpen je dromen en ideeën tot leven te brengen. Of het nu gaat om uniek, gaaf of gek. Met of zonder kijkdoos.
Glenn van der Vleuten
Social innovator | Procesmanager | Bruggenbouwer
glenn@deplekkenmakers.nl
06-10886132