Winkelgebied Wervershoof

Wervershoof droomt van meer dan winkelen alleen

Inwoners van Wervershoof hebben volop meegedacht over de toekomst van het winkelgebied. Dat is het succesvolle resultaat van een DromenLab dat Winkelend Wervershoof in december 2020 organiseerde in samenwerking met de gemeente en De Plekkenmakers. Doel was om te achterhalen hoe belanghebbenden denken over de ontwikkeling van het winkelgebied van Wervershoof. In één week zijn ruim 500 ideeën ingediend over winkeldiversiteit, terrassen, groen, spelen, wonen, werken, veiligheid en gezelligheid.

DromenLab Wervershoof

In DromenLab Wervershoof stippelden ondernemers samen een richting uit waarin het winkelgebied van Wervershoof zich kan ontwikkelen en deelden inwoners hun dromen. Mensen konden hun persoonlijke droom delen via een online enquête, huis-aan-huis verspreide droomkaarten en in een creatieve online sessie. Het resultaat van DromenLab is een diversiteit aan inzichten, bruikbare ideeën en een stevig houvast in de vorm van een Dromenboek, in te zien op www.dromenlab.nl/wervershoof.

Dromenoogst

Wat naar voren komt is dat ondernemers en inwoners bovenal een winkelgebied willen zonder leegstand. In eerste instantie met een divers winkelaanbod, maar ook met andere functies die de aantrekkingskracht en de aanloop van mensen bevorderen. Voorbeelden zijn horeca met terras, spelen, wonen, werkplekken en maatschappelijke functies. Ook het herverdelen en centraliseren van winkels werd benoemd.

Er is vooral behoefte aan meer sfeer en gezelligheid in het winkelgebied. Een plek voor ontmoeting in het centrum van het dorp. Om de openbare ruimte te verlevendigen, willen Wervershovers meer groen en bankjes op het plein. Voor een veiligere verkeerssituatie wordt een parkeerverbod of andere parkeerregeling in de Dorpsstraat gewenst. Ideeën voor winkelcentrum De Molenhoek zijn moderniseren, sloop en nieuwbouw, maar ook het opsplitsen van units in kleinere (winkel)ruimten.

Poster presentatie Dromenboek

Uitnodiging: Presentatie Dromenboek op 20 april

Ondernemers, inwoners en organisatie van Wervershoof zijn van harte uitgenodigd voor de online presentatie van de resultaten van DromenLab Wervershoof op 20 april a.s. van 20:00 tot 21:00 uur. Meld u aan op www.dromenlab.nl/wervershoof.

In deze online sessie presenteren Winkelend Wervershoof en De Plekkenmakers alles over de ‘couleur locale’ van het winkelgebied, de sterktes, zwaktes, kansen, bedreigingen en de dromen van Wervershovers. De gemeente zal een toelichting geven op het vervolg. En wij zijn heel benieuwd naar uw reacties en vragen.

Vervolg

In een volgende fase stelt de gemeente een beknopte toekomstvisie op met actiepunten om van het winkelgebied een aantrekkelijke plek te maken. Voor de uitvoering wordt een kwartiermaker aangesteld.

De Plekkenmakers

DromenLab – een initiatief van De Plekkenmakers – is een actieve en creatieve methode om met elkaar ruimtelijke en maatschappelijke vraagstukken aan te pakken. De Plekkenmakers strijken met hun DromenLab (online) neer in een dorp of stad en dagen inwoners en ondernemers uit om hun ideeën te spuien en wensen en zorgen te delen over de toekomst van een plek.

Publicaties

Dit artikel is onder andere gepubliceerd in:

Recente berichten

Co-creatieve conceptontwikkeling op locatie

Co-creatieve conceptontwikkeling op locatie

De Plekkenmakers zijn bezig om het idee van onze opdrachtgever Aschwin te vertalen naar een concreet concept. Aschwin wil de boerderij (die ooit gebouwd is door zijn overgrootvader) overnemen en transformeren tot groene oase met boutique farm!

PlekEvent: Binnenstedelijke transformatie

PlekEvent: Binnenstedelijke transformatie

28 mei organiseerden De Plekkenmakers alweer het 4e PlekEvent. 25 experts (ontwikkelaars, vastgoedeigenaren, ondernemers, gemeenten en adviseurs) deelden de kennis die zij in de praktijk hebben opgedaan over binnenstedelijke transformatie.

De binnenstad als blauwe plek?!

De binnenstad als blauwe plek?!

De binnenstad staat onder druk, het concept van een groot winkelgebied werkt niet meer; we zien toenemende winkelleegstand. Deze ontwikkeling is in gang gezet door online winkelen en versterkt door Corona.

Michel Kolenbrander

Wil je meer weten
over dit bericht?

Neem contact op met Michel als je meer over dit onderwerp wilt weten.

Michel is conceptontwikkelaar en strateeg bij De Plekkenmakers. Hij combineert zijn achtergrond in hotellerie en hospitality met kennis van merkstrategie, innovatie en creativiteit. Hij is analytisch en conceptueel sterk, denkt in beelden en is een kei in het faciliteren en visualiseren van creatieve sessies.

michel@deplekkenmakers.nl
06-46017133