Tools om Placemaking en Conceptontwikkeling te versnellen

september 2020In de pers

Placemakers, conceptontwikkelaars, gebiedsontwerpers en stadsarchitecten: ze willen allemaal weten voor wie ze een plek creëren. Honeyspot heeft daar de tools voor! Zij geven daarvan twee voorbeelden en stellen je voor aan BeeModel: Honeyspot’s eigen model voor klant- en bewonertypes.

 

First Mate ontwikkelt met Honeyspot data

Bij het ontwikkelen van binnenstedelijke gebieden is het belangrijk om een brede diversiteit van voorzieningen, voor bewoners en bedrijven de juiste hoeveelheid ruimte én de juiste plek te geven. First Mate Consultancy & Concepts is daar specialist in en gebruikt daarbij data-analyses van Honeyspot.

 

De Plekkenmakers gebruikt BeeModel

BeeModel is een model voor klant- en bewonertypes. Ieder type staat voor een groep mensen die gekenmerkt wordt door een bepaalde levensfase, inkomen en gezinssamenstelling. Hiermee krijgen doelgroepen een gezicht en kan Honeyspot analyseren waar de kans het grootst is dat je ze tegenkomt. Handig als je wilt weten wat voor mensen er in je nieuwe vestiging komen.

 

De Plekkenmakers gebruikt BeeModel in workshops

 

Workshops van De Plekkenmakers

Bij het ontwikkelen van een nieuwe wijk zijn al vroeg veel mensen betrokken: projectontwikkelaars, makelaars, landschapsarchitecten, woningcorporaties financiers. Het vraagt heel wat om al deze partijen constructief met elkaar te laten nadenken over hoe zo’n wijk eruit moet zien. Maar als je heel concreet maakt wie er in de wijk gaan wonen, kom je een heel eind.

De Plekkenmakers heeft een methode ontwikkeld voor dat soort vraagstukken. Zij organiseren workshops waarbij wordt stilgestaan bij het verhaal van de plek, de gewenste identiteit, mogelijke doelgroepen en leefstijlen en het onderscheidend vermogen in de markt.

 

Het verhaal, de identiteit, de doelgroep en het onderscheidend vermogen van de plek

 

Honeyspot oncdersteunt zulke kwalitatieve workshops met data over doelgroepen en de markt en gebruikt daarvoor BeeModel, Honeyspot’s eigen model van klant- en bewonertypes.

BeeModel bestaat uit 12 profielen, die ieder staan voor een groep mensen die gekenmerkt wordt door een bepaalde levensfase, inkomen en gezinssamenstelling. Hiermee kan Honeyspot analyseren hoeveel BeeModels er in een bepaald gebied wonen en waar de kans het grootst is dat je ze tegenkomt.

 

Publicaties

Dit artikel is onder andere gepubliceerd in:

0 reacties