‘We rijden vanmiddag nog naar Mediamarkt!’
Ik was onlangs op zondagochtend bij een vriendin op bezoek. De tv had het de avond ervoor definitief begeven en het gezin discussieerde over de beste keuze voor een vervangende LCD. Persoonlijke ervaringen werden afgewisseld met reviews van websites. De nieuwe tv moest er snel komen om geen favoriete series te hoeven missen. Ik grapte dat het jammer is dat tv-programma’s wél ‘on demand’ zijn, maar het toestel zelf niet. Waarop de reactie kwam: ‘Mediamarkt is toch op zondag open!’.
‘Vanochtend besteld, vanmiddag al in huis’
Ik vind het ongelofelijk knap dat bedrijven binnen een relatief korte periode erin zijn geslaagd om hun processen zódanig te organiseren dat de tijd tussen bestelling en levering steeds korter wordt. Dat vrijwel alles online te bestellen is. En op vrijwel elk moment van de dag af te leveren is. Vergeleken met enkele jaren geleden is dat een enorme vooruitgang. En het einde is nog lang niet in zicht!
‘Een lange adem of een quick fix?’
Als Plekkenmaker merk ik dat ‘on demand’ zich ook beroepsmatig in ons hoofd genesteld heeft. We denken steeds meer in termen van nu of vandaag. De focus op een snelle oplossing krijgt vaak voorrang boven een consequente, consistente en duurzame aanpak. De neiging om in projecten te denken is groot. Ik zie ook een tegenhanger. Want de realiteit is; er zijn nu eenmaal vraagstukken die complex zijn. Die gelaagd zijn en tijd vragen.
‘Serieus genomen voelen vraagt om serieus de tijd voor iemand nemen’
Neem als voorbeeld het vraagstuk van een gebiedsontwikkeling. Gemeenten vinden het belangrijk dat buurtbewoners betrokken en serieus genomen worden in hun wensen en bezwaren. Een proces dat aandacht én tijd vraagt: Alle betrokkenen in kaart brengen. Relaties en vertrouwen opbouwen. De juiste informatie op de juiste manier presentabel maken. Mensen de ruimte en rust geven om informatie tot zich te laten doordringen. Belanghebbenden bij elkaar brengen om te onderzoeken of er een ‘common ground’ is voor een gedragen aanpak. Kortom, een heel proces dat telkens zorgvuldig en op maat doorlopen moet worden. En waarbij je van tevoren niet weet welke verrassingen (of teleurstellingen) je tegenkomt.
‘Geduld wordt een schaars product’
Ik merk dat opdrachtgevers steeds meer moeite hebben om geduld op te brengen. Of het zich simpelweg niet meer kunnen permitteren. Veranderingen gaan zo snel. Onder druk om snel te leveren, moet een oplossing niet te lang op zich laten wachten. Terwijl ze tegelijk begrijpen dat het juist waardevol kan zijn om de boel eens een poosje te laten ‘sudderen’. Zoals je een gerecht rustig laat pruttelen voor een rijkere smaak.
‘Alle potjes op het vuur’
Opdrachtgevers worstelen met dit dilemma. Als Plekkenmakers begrijpen we dit en helpen we hier graag bij. Want da’s het fraaie van onze aanpak: we doen in snelheid én geduld! Opdrachtgevers zijn positief verrast dat we binnen een maand een Dromenlab op poten zetten en twee weken later al de presentatie aan het college verzorgen. Mét in- en extern draagvlak en enthousiasme voor het vraagstuk of de oplossing. En dat er met een Dromenexpeditie binnen twee maanden een nieuwe business op papier staat. Hoe dat kan? Natuurlijk door hard en snel te werken. Met een deskundig en enthousiast team van professionals dat er met elkaar flink de druk op houdt. Maar ook door uitgebreid de tijd te nemen om door te vragen, ‘insights’ op te halen en voortdurend in woord én beeld te werken. En natuurlijk door ‘alle potjes op het vuur’ te houden en lekker te laten sudderen. Krijg jij ook al trek?
Glenn van der Vleuten
Social innovator | Procesmanager | Bruggenbouwer
glenn@deplekkenmakers.nl
06-10886132