Krot of Kans Zierikzee
In het kader van Krot of Kans nam Dromenlab zijn intrek in een leegstaand winkelpand in Zierikzee. Gedurende 1 week werden dromen gevangen van lokale gebruikers en diverse ideeën en concepten uitgewerkt.
Vanuit het Dromenlab in Zierikzee is Pop-up PleinGoed ontstaan. In de zomer van 2015 heeft PleinGoed, op het kerkplein rondom de Dikke Toren, inwoners en bezoekers geïnspireerd en de stad Zierikzee op de kaart gezet.
Het kerkplein
nieuw leven inblazen
In januari 2015 streek Dromenlab neer in een leeg winkelpand in de monumentale binnenstad van Zierikzee. Op eigen initiatief haalden onze dromenvangers een week lang suggesties en wensen op ter activatie van het kerkplein rondom de Dikke Toren. Het woord was aan bewoners en belanghebbenden uit de buurt.
Hoe kunnen we leegstand aanpakken en het plein nieuwe leven inblazen? Alle ideeën werden door een ontwerpteam uitgewerkt voor een feestelijke presentatie. Mede door het enthousiaste onthaal werden sommige plannen later dat jaar werkelijkheid in het pop-up concept PleinGoed.
Initiatief PleinGoed
In de zomer van 2015 heeft PleinGoed, op het kerkplein rondom de Dikke Toren, inwoners en bezoekers geïnspireerd en de stad Zierikzee op de kaart gezet. KwalGoed, ZitGoed, PicknickGoed en SpeelGoed waren duurzaam vervaardigde uitnodigingen om de verborgen schoonheden van Zierikzee te beleven.
PleinGoed stond in verbinding met, en was mede een promotie van, activiteiten in Zierikzee en daarbuiten: (muziek)optredens, markten, openingen, workshops, rondleidingen of exposities. Extra aandacht ging uit naar het eerste WK onderwaterfotografie in Nederland, over de schoonheden van het Zeeuwse leven onder water. Na afloop hebben alle hergebruikte materialen een nieuwe bestemming gekregen.
Resultaten
- Participatie, pleinactivatie, placemaking, citymarketing;
- Omwonenden en belanghebbenden aan het woord;
- Tijdelijke aanpak leegstand;
- Programmering, organisatie en communicatie.