centrumplan nunspeet

Centrumplan Nunspeet

1,5 meter uit de Kunst
De huidige coronacrisis heeft een onmiddellijke en mogelijk structurele impact op de wijze waarop horeca, leisure, recreatie en toerisme beleefd kunnen en georganiseerd moeten worden. In drie interactieve online werksessies hebben we, samen met een groep van 20 ondernemers, de kansen en mogelijkheden voor de verbetering van de 1,5 meter centrumbeleving verzameld en verwerkt in een aanpak naar acties en concrete plannen voor het restant van 2020.
Online Miro tool

Gastvrije en veilige 1,5 meter centrumbeleving

Begin april ontvingen we een verzoek van de gemeente Nunspeet om samen met winkeliers en horecaondernemers een centrumbeleving te creëren die zowel veilig als gastvrij voelt.
In drie online werksessies met ondernemers in de branches horeca, retail, recreatie en toerisme verzamelden we kansen en ideeën die we met vier thematische maakteams omzetten naar acties op de korte en de lange termijn. Acties om de inrichting van de buitenruimte te verbeteren, evenals het aanbod, de communicatie, marketing en promotie. Een nieuw beeldmerk, eenduidige en herkenbare communicatiemiddelen en 1,5 meter inrichtingstools zijn enkele uitkomsten. Het resultaat is een centrumbeleving die het DNA en de positionering van ‘Nunspeet versterkt: ‘Nunspeet: Vier Seizoenen Uit de Kunst’ 

Online & offline co-creatie en participatie

Centrumplan Nunspeet: social distancing tools
Centrumplan Nunspeet: knelpunten
Centrumplan Nunspeet: mogelijkheden
Centrumplan Nunspeet: ruimtelijk voorstel
Samenwerking: Wethouder en ondernemer Samenwerking: Ondernemers

Resultaat

Samen met de gemeente Nunspeet, lokale ondernemers, Creative Builders en Nunspeet uit de kunst zijn een aantal stijlvolle elementen ontwikkeld die op subtiele wijze de 1,5 meter samenleving duidelijk kunnen maken. 

“Wij stonden als gemeente voor de uitdaging hoe de centrumondernemers te inspireren om een nieuwe aanpak te kiezen in een bedreigende periode. Hoe zouden ze juist nu – in de eerste lockdown in coronatijd- meer samen kunnen werken? En ook online?
Wij besloten met De Plekkenmakers in zee te gaan vanwege de goede ervaringen met hun aanpak op een ander beleidsterrein. Zij zijn snel, ondernemend, onderzoekend, experimenterend, praktisch en creatief. Voor mij als opdrachtgever vielen met name de snelheid, laagdrempeligheid, professionaliteit en ook de humor positief op in het contact en het proces. Het traject heeft een mooi resultaat opgeleverd voor zowel gemeente als ondernemers. Naast een plan van aanpak heeft het gezorgd voor energie, zijn er nieuwe dwarsverbanden gelegd, hebben we een andere kijk op zaken gekregen en was er de humor.”

Judith van Elderen – Projectleider centrum

Centrumplan Nunspeet op 1,5 meter
Centrumplan Nunspeet op 1,5 meter
Centrumplan Nunspeet: ruimtelijke suggesties
Centrumplan Nunspeet: Huisstijl 1,5 meter uit de kunst
Centrumplan Nunspeet op 1,5 meter

1,5 meter uit de Kunst

Centrumplan Nunspeet op 1,5 meter
Michel Kolenbrander

Wil je meer weten
over dit bericht?

Neem contact op met Michel als je meer over dit onderwerp wilt weten.

Michel is conceptontwikkelaar en strateeg bij De Plekkenmakers. Hij combineert zijn achtergrond in hotellerie en hospitality met kennis van merkstrategie, innovatie en creativiteit. Hij is analytisch en conceptueel sterk, denkt in beelden en is een kei in het faciliteren en visualiseren van creatieve sessies.

michel@deplekkenmakers.nl
06-46017133