Meld je aan voor het PlekEvent op 20 mei!

Levendige marktplein

Centrumplan Nunspeet

1,5 meter uit de Kunst
De huidige coronacrisis heeft een onmiddellijke en mogelijk structurele impact op de wijze waarop horeca, leisure, recreatie en toerisme beleefd kunnen en georganiseerd moeten worden. In drie interactieve online werksessies hebben we, samen met een groep van 20 ondernemers, de kansen en mogelijkheden voor de verbetering van de 1,5 meter centrumbeleving verzameld en verwerkt in een aanpak naar acties en concrete plannen voor het restant van 2020.

Gastvrije en veilige 1,5 meter centrumbeleving

Hybride creatieve sessies die ook nog eens leuk en energiek zijn. Door de coronacrisis is de combinatie online-offline een vast onderdeel van onze werkwijze geworden. Begin april 2020 ontvingen we een verzoek van de gemeente Nunspeet om samen met winkeliers en horeca- ondernemers een centrumbeleving te creëren die zowel veilig als gastvrij voelt.

Een nieuw beeldmerk, eenduidige en herkenbare communicatiemiddelen en 1,5 meter inrichtingstools zijn enkele uitkomsten. Het resultaat is een centrumbeleving die het DNA en de positionering van ‘Nunspeet versterkt: `Vier seizoenen uit de kunst’.

Online & offline participatie

In drie online werksessies met ondernemers in de branches horeca, retail, recreatie en toerisme verzamelden De Plekkenmakers i.s.m. Michel Kolenbrander kansen en ideeën die we met vier thematische maakteams omzetten naar acties op de korte en de lange termijn. Acties om de inrichting van de buitenruimte te verbeteren, evenals het aanbod, de communicatie, marketing en promotie.

Phyllies 1800
Tassenwinkel 1800
Anne

Een centrumbeleving die het DNA van Nunspeet versterkt

Samen met de gemeente Nunspeet, lokale ondernemers, Creative Builders en Nunspeet uit de kunst zijn een aantal stijlvolle elementen ontwikkeld die op subtiele wijze de 1,5 meter samenleving duidelijk kunnen maken. 

“Wij stonden als gemeente voor de uitdaging hoe de centrumondernemers te inspireren om een nieuwe aanpak te kiezen in een bedreigende periode. Hoe zouden ze juist nu – in de eerste lockdown in coronatijd- meer samen kunnen werken? En ook online? Wij besloten met De Plekkenmakers in zee te gaan vanwege de goede ervaringen met hun aanpak op een ander beleidsterrein. Zij zijn snel, ondernemend, onderzoekend, experimenterend, praktisch en creatief. Voor mij als opdrachtgever vielen met name de snelheid, laagdrempeligheid, professionaliteit en ook de humor positief op in het contact en het proces. Het traject heeft een mooi resultaat opgeleverd voor zowel gemeente als ondernemers. Naast een plan van aanpak heeft het gezorgd voor energie, zijn er nieuwe dwarsverbanden gelegd, hebben we een andere kijk op zaken gekregen en was er de humor.”

Judith van Elderen – Projectleider centrum

Resultaten

  • Een centrumbeleving die zowel veilig als gastvrij voelt.
  • Kansen en ideeën omzetten naar acties op de korte en lange termijn
  • Een nieuw beeldmerk, eenduidige en herkenbare communicatiemiddelen en 1,5 meter inrichtingstools;
  • Een centrumbeleving die het DNA en de positionering van Nunspeet versterkt.

 

“1,5 meter uit de kunst”

Alex Neves

Wil je meer weten
over dit bericht?

Neem contact op met Alex als je meer over dit onderwerp wilt weten.

Alex is stedenbouwkundige en architect bij De Plekkenmakers. Hij heeft een brede analytische kijk op ruimtelijke uitdagingen en brengt het DNA van de plek, kansen en mogelijkheden in kaart. Hierbij zoekt Alex naar de verbinding tussen de emotionele waarde voor mensen en de ruimtelijke kwaliteiten van plekken.

alex@deplekkenmakers.nl
06 - 4128 2734