PROVADA

Participatie levert blije mensen en hoger rendement op

Een goed participatietraject maakt de langetermijnwaarde van een vastgoedproject hoger, stellen veel ontwikkelaars. Sommigen erkennen ruiterlijk dat ze participatie puur voor de bühne doen.

Dat lieten vastgoedprofessionals op 6 juni weten aan de Plekkenmakers. Op de Provada lanceerden ze hun laatste stelling van de dag. De ontwikkelaar moet van presentatie (plaatje) naar participatie (relatie), zo legden ze de beursbezoekers voor. Ongeveer zes op de tien respondenten was het daarmee eens.

Participatie is de kers op de taart

Participatie is de kers op de taart

Onlosmakelijke waarde

‘Een ontwikkeling die op participatie van omwonenden en ondernemers is gestoeld, levert een beter fundament op en creëert onlosmakelijke waarde. Als met alle stakeholders de relatie goed is, ontstaat meer commitment, is het uiteindelijke product geënt op de locatie, is de kwaliteit hoger, de langetermijnwaarde beter en de rendementen hoger’, zo viel de reactie van enkele ontwikkelaars samen te vatten. En een niet materiële extra winst: het levert blije mensen op, als ze er zelf aan bijdragen.

Extra kosten

Wel maakten de meeste geïnterviewden een voorbehoud. Participatie werkt alleen als de schaalgrootte voldoende is. ‘Het heeft alleen zin in projecten die een forse impact hebben op de omgeving.’ Bij binnenstedelijke gebiedsontwikkeling dus wel, bij een rijtje woningen in het weiland niet. Een fors aantal ontwikkelaars betoonde zich tegenstanders van participatie. ‘Het leidt tot extra kosten, het traject duurt al lang genoeg, als je laat participeren raak je je focus kwijt’, waren gehoorde opmerkingen.

Wantrouwen

Plekkenmaker Reggy Hulsken vertelt dat enkele ontwikkelaars ‘keihard toegaven’ dat ze participatie puur voor de bühne doen. ‘Ze mogen zeggen wat ze ervan vinden en dat was het dan. Ermee rekening houden doen ze niet. De ontwikkelaar heeft zijn eigen agenda en alles al rondgerekend’, aldus Hulsken. Hij spreekt van de oude wereld van ontwikkelaars. ‘Deze houding leidt tot wantrouwen van omgevenden bij participatietrajecten.’

Dat wil overigens niet zeggen dat dit oudere ontwikkelaars zijn en jongeren wel participatie voorstaan, merkt hij op. ‘Sommige jonge projectontwikkelaars waren evengoed tegen participatie.’ Om te voorkomen dat de deelnemers politiek correcte antwoorden zouden geven, hoefden ze niet te zeggen voor welk bedrijf ze werkten.

Gepubliceerd door Martijn van Leeuwen

Publicaties

Dit artikel is onder andere gepubliceerd in:

 

Recente berichten

16 bijeenkomsten over de Rotterdamse horeca in 14 gebieden

16 bijeenkomsten over de Rotterdamse horeca in 14 gebieden

Koffiedrinken op het terras of gezellig uit eten kunnen gaan, hoort bij een aantrekkelijke en veilige stad. Belangrijk is dat er een goede balans is tussen levendigheid van de horeca en een prettig woon- en leefklimaat.Voor ieder van de 14 deelgebieden in Rotterdam is een horecagebiedsplan opgesteld, waarin de visie en ambitie van de horeca is omschreven en om de drie jaar wordt herzien.

Verborgen buurthuis zoekt zijn plek in Oss

Verborgen buurthuis zoekt zijn plek in Oss

De Binnenstad? Verborgen buurthuis zoekt zijn plek in het nieuwe centrum van Oss OSS - Als straks het Warenhuis de huiskamer van het Osse centrum wordt, welke rol is er dan nog weggelegd voor De Binnenstad? Dit buurthuis leidt al decennia een relatief anoniem bestaan...

Op nieuwe kansen en dromen in 2024!

Op nieuwe kansen en dromen in 2024!

Wat een jaar! 2023 was een succesvol & co-creatief Plekkenmakers jaar! We kijken op een zonnige oudejaarsdag terug op een plezierige tijd van groei met nieuwe relaties en collega’s, leuke trainingen en mooie gesprekken. Het jaar waarin we AI-tool Chat-GPT verkenden, voor ons het woord van 2023. Maar ook het jaar van wederom waardevolle projecten door heel het land.

Alex Neves

Wil je meer weten
over dit bericht?

Neem contact op met Alex als je meer over dit onderwerp wilt weten.

Alex is stedenbouwkundige en architect bij De Plekkenmakers. Hij heeft een brede analytische kijk op ruimtelijke uitdagingen en brengt het DNA van de plek, kansen en mogelijkheden in kaart. Hierbij zoekt Alex naar de verbinding tussen de emotionele waarde voor mensen en de ruimtelijke kwaliteiten van plekken.

alex@deplekkenmakers.nl
06 - 4128 2734