PROVADA

Participatie levert blije mensen en hoger rendement op

Een goed participatietraject maakt de langetermijnwaarde van een vastgoedproject hoger, stellen veel ontwikkelaars. Sommigen erkennen ruiterlijk dat ze participatie puur voor de bühne doen.

Dat lieten vastgoedprofessionals op 6 juni weten aan de Plekkenmakers. Op de Provada lanceerden ze hun laatste stelling van de dag. De ontwikkelaar moet van presentatie (plaatje) naar participatie (relatie), zo legden ze de beursbezoekers voor. Ongeveer zes op de tien respondenten was het daarmee eens.

Participatie is de kers op de taart

Participatie is de kers op de taart

Onlosmakelijke waarde

‘Een ontwikkeling die op participatie van omwonenden en ondernemers is gestoeld, levert een beter fundament op en creëert onlosmakelijke waarde. Als met alle stakeholders de relatie goed is, ontstaat meer commitment, is het uiteindelijke product geënt op de locatie, is de kwaliteit hoger, de langetermijnwaarde beter en de rendementen hoger’, zo viel de reactie van enkele ontwikkelaars samen te vatten. En een niet materiële extra winst: het levert blije mensen op, als ze er zelf aan bijdragen.

Extra kosten

Wel maakten de meeste geïnterviewden een voorbehoud. Participatie werkt alleen als de schaalgrootte voldoende is. ‘Het heeft alleen zin in projecten die een forse impact hebben op de omgeving.’ Bij binnenstedelijke gebiedsontwikkeling dus wel, bij een rijtje woningen in het weiland niet. Een fors aantal ontwikkelaars betoonde zich tegenstanders van participatie. ‘Het leidt tot extra kosten, het traject duurt al lang genoeg, als je laat participeren raak je je focus kwijt’, waren gehoorde opmerkingen.

Wantrouwen

Plekkenmaker Reggy Hulsken vertelt dat enkele ontwikkelaars ‘keihard toegaven’ dat ze participatie puur voor de bühne doen. ‘Ze mogen zeggen wat ze ervan vinden en dat was het dan. Ermee rekening houden doen ze niet. De ontwikkelaar heeft zijn eigen agenda en alles al rondgerekend’, aldus Hulsken. Hij spreekt van de oude wereld van ontwikkelaars. ‘Deze houding leidt tot wantrouwen van omgevenden bij participatietrajecten.’

Dat wil overigens niet zeggen dat dit oudere ontwikkelaars zijn en jongeren wel participatie voorstaan, merkt hij op. ‘Sommige jonge projectontwikkelaars waren evengoed tegen participatie.’ Om te voorkomen dat de deelnemers politiek correcte antwoorden zouden geven, hoefden ze niet te zeggen voor welk bedrijf ze werkten.

Gepubliceerd door Martijn van Leeuwen

Publicaties

Dit artikel is onder andere gepubliceerd in:

 

Recente berichten

Kleur bekennen op weg naar een conceptvisie voor Brinkhuis Baarn

Kleur bekennen op weg naar een conceptvisie voor Brinkhuis Baarn

Nadat we eerder kennis hebben gemaakt en de individuele ambities (van o.a. verenigingen en organisaties) met elkaar hebben gedeeld gingen we deze week dieper in op de gezamenlijke visie voor het Brinkhuis! We evalueerden de resultaten met een terugblik en vertaalden de dromen en ambities…

Een zoektocht naar de gezamenlijke ambitie voor Brinkhuis Baarn

Een zoektocht naar de gezamenlijke ambitie voor Brinkhuis Baarn

Het beoogde Brinkhuis staat letterlijk en figuurlijk midden in de gemeenschap van Baarn. Samen met mogelijk toekomstige partners en Gemeente Baarn gaan De Plekkenmakers de behoefte van Baarnaren in beeld brengen om een gedragen visie op ontmoeten voor de Hoofdstraat 1 in Baarn op te stellen.

Badhotel Renesse breidt zich weer uit, nu met City Spa Renesse!

Badhotel Renesse breidt zich weer uit, nu met City Spa Renesse!

In het Zeeuwse Renesse hielpen we eigenaar Olav Davidse om zijn visie voor Badhotel Renesse te vertalen naar een onderscheidende positionering als ‘Verfrissende klassieker aan Zee’. Na Villa Westerduin en Villa Noordzee zijn we dit jaar samen van start gegaan met de volgende upgrade, namelijk City Spa Renesse.

Alex Neves

Wil je meer weten
over dit bericht?

Neem contact op met Alex als je meer over dit onderwerp wilt weten.

Alex is stedenbouwkundige en architect bij De Plekkenmakers. Hij heeft een brede analytische kijk op ruimtelijke uitdagingen en brengt het DNA van de plek, kansen en mogelijkheden in kaart. Hierbij zoekt Alex naar de verbinding tussen de emotionele waarde voor mensen en de ruimtelijke kwaliteiten van plekken.

alex@deplekkenmakers.nl
06 - 4128 2734