De ’traditionele’ enquête als handige online participatietool: in welke context en met welk doel zet je de enquête in?
Om ook in deze tijd een concept of visie te ontwikkelen en draagvlak of betrokkenheid te creëren of feedback te krijgen komt de (traditionele) enquête nog steeds goed van pas.
Input ophalen via een enquête kan op verschillende momenten in een participatieproces, o.a. als je:
- Een beeld wilt krijgen van jouw doelgroep, de behoeften en leefstijl
- Feedback over ideeën, kansen en positieve/negatieve punten wilt ophalen
- Tussentijds wilt beoordelen hoe een proces verloopt
- Een plan, concept of positionering wilt toetsen
Enquêtes maak je bijvoorbeeld in Survio, Google Forms of Survey Anyplace. De uitdaging is op een aantrekkelijke manier de resultaten van de enquête te delen met je doelgroep.
Wij koppelen het doen van een enquête altijd met een dashboard: zo heb je in één oogopslag een visuele weergave van de belangrijkste resultaten uit het onderzoek.
Benieuwd naar voorbeelden van ons?
Bekijk onze voorbeelden die we maakten voor de gemeente Nunspeet en de gemeente Putten. We hielpen hen om samen met partners in recreatie en toerisme een koers te bepalen op de toekomst.