Hoe krijg je als woningcorporatie of ontwikkelaar inzicht in nieuwe doelgroepen voor een concept? Hoe onderzoek je hun levensstijl en (latente) woonwensen?
In samenwerking met woningcorporatie Goed Wonen Gemert deden De Plekkenmakers onderzoek naar de woonwensen van eenpersoonshuishoudens in Gemert. In Gemert wonen steeds meer mensen alleen, terwijl het aanbod van de corporatie hier nog niet op aansluit.
Om inzicht te krijgen in (latente) behoeften vroegen we een groep bewoners om een week lang een speciaal op maat gemaakt dagboek bij te houden. Deelnemers beantwoordde allerlei vragen, waardoor wij een kijkje kregen in hun leven. Samen met Goed Wonen Gemert hebben we vervolgens diepte-interviews afgenomen.
Onze dagboekmethode heeft ervoor gezorgd dat de woningcorporatie nu een goed beeld heeft van de verschillende type eenpersoonshuishoudens en hun (woon)behoeften.
Deze tool is natuurlijk heel makkelijk digitaal in te zetten!
Lees meer over het concept, waar we deze tool hebben toegepast: