De binnenstad staat onder druk, het concept van een groot winkelgebied werkt niet meer; we zien toenemende winkelleegstand. Deze ontwikkeling is in gang gezet door online winkelen en versterkt door Corona. Leegstand betekent niet alleen een direct verlies aan inkomsten, het heeft ook een negatieve uitstraling op het imago en de beleving van de plek.
In binnensteden spelen meerdere thema’s die je niet los van elkaar kunt oplossen. Alleen samen met vastgoedeigenaren, overheid en ondernemers kom je tot oplossingen voor vernieuwing. Dat maakt het complex. En iedere stad is weer anders.
Maar er zijn ook kansen. Binnensteden zijn populaire plekken om te wonen, werken, ontmoeten, recreëren en leren. Moeten we anders denken? Zijn nieuwe concepten nodig? Hoe kom je tot een visie die alle thema’s overziet en voor alle spelers perspectief biedt?
Wat kunnen we leren van vroeger voor de uitdagingen van nu?
Op zoek naar oplossingen voor binnensteden kijken we veelal naar voorbeelden uit andere steden. Maar wat kunnen we leren van het verleden? Tijdens PlekEvent op 28 mei a.s. bespreken we samen met VKZ wat we kunnen leren van de ‘blauwe plekken’ van vroeger voor de binnenstedelijke uitdagingen van nu. Met als case het Bergkwartier in Deventer.
Werk jij bij een gemeente die te maken heeft met leegstand in het centrum? Ben jij een ontwikkelaar die zich richt op transformatie van vastgoed? Of ben je eigenaar en op zoek je naar oplossingen voor leegstand? En wil je een plek maken die bijblijft, leefbaar en bestendig is?
Kom dan naar PlekEvent: de inspirerende, energieke en creatieve online-sessie van De Plekkenmakers. PlekEvent is de plek om samen tot inzichten te komen. Wij inspireren jou met de methodiek van co-creatieve visie- en conceptontwikkeling. Met praktische voorbeelden en interactie met jou.
De transformatie van het Bergkwartier in Deventer
In PlekEvent op vrijdag 26 mei gaan De Plekkenmakers naar het Bergkwartier in Deventer. Hoe is deze stadswijk na de Tweede Wereldoorlog verrezen uit haar as? En hoe weet het Bergkwartier zich telkens weer aan te passen aan nieuwe behoeften van gebruikers?
Te gast zijn Barend Jan Schrieken, directeur van NV Bergkwartier & VKZ Associé, en Marc Majoleé, eigenaar van Majolée RetailVastgoedAdvies. Barend Jan vertelt over de lessen die we kunnen trekken uit de transformatie van het Bergkwartier. Marc licht de huidige uitdagingen in binnensteden toe en wat een gemeente kan doen om deze aan te pakken.