Michel Kolenbrander: “Zoals ieder jaar kreeg ik een kerstkaartje van mijn moeder. De buitenkant zoals immer zelfgemaakt. Binnenin schrijft ze dat als gewone dingen ongewoon zijn geworden, je beseft hoe bijzonder gewone dingen zijn.” 

Wat was het oudjaarsnacht 2019 toch gewoon om elkaar een knuffel te geven en een geweldig 2020 te wensen. Vol kansen keken we vooruit, het nieuwe decennium in. Als Plekkenmakers hadden we net een succesvol jaar afgesloten. We kregen Eline Amsing aan als erfgoedspecialist en begonnen 2020 gewoon ambitieus op een ongewone plek: We faciliteerden participatiesessies voor een gebiedsontwikkeling naast de Euromast in Rotterdam.

 

ParkHaven010

 

In Gemert rondden we de conceptontwikkeling af voor woningcorporatie Goed Wonen Gemert. Samen met omwonenden en toekomstige bewoners pakten we de leegstaande St. Gerardus Majellakerk aan. En we vertrokken naar België om een concept te ontwikkelen voor het voorgebouw van een Mechels klooster.

 

Gerarduskerk Gemert

 

Maar wat doe je als ‘alles’ plotseling niet meer zo gewoon is? In maart gooiden we het roer om. We gingen online en stuurden mensen op training om online te kunnen faciliteren. We verdiepten ons in Zoom, Teams en Miro, bleven prototypen met onze online-aanpak en hielpen zo online én offline onze klanten om stappen te maken. Want mensen willen door. Daar zijn we gewoon mensen voor.

 

Online studio Dromenlab

 

Ook wij gingen door. Met de positionering en een doelgroepenanalyse voor een grote gebiedsontwikkeling in het midden van het land, een nieuw ontwerp voor het Badhotel in Renesse en visieontwikkeling met team ‘Ruimte’ voor de gemeente Halderberge. Met een online Dromenlab, bedoeld om het winkelgebied Wervershoof toekomstbestendig te maken, sloten we 2020 projectmatig succesvol af.

 

Badhotel Renesse

 

‘Samen’ was een thema dat telkens kwam bovendrijven in het afgelopen jaar. De Plekkenmakers geloven al jarenlang in samen. Toch was het ook voor ons ongewoon om samen door te pakken. Maar we gingen door: online en op anderhalve meter. We gingen zeilen toen het kon en lieten ons coachen. We zijn zakelijk geschakeld naar hybride, hebben onze strategie versterkt, zijn meer gaan denken als bedrijf dan als zzp-ers en hebben ongewoon veel geïnvesteerd in elkaar en in het collectief.

 

De Plekkenmakers zeilen

 

Deze benadering heeft ons een sterkere basis gegeven dan ooit tevoren. Een basis voor groei. Want wij zijn hard nodig. Omdat onze wereld gewoon heel ongewoon is geworden.

In onze aangescherpte visie op de toekomst lees je vanuit welk gedachtegoed wij plekken maken in een veranderende wereld. En wat onze meerwaarde is in co-creatieve visie- en conceptontwikkeling.

 

Visie op de toekomst:
We verbinden wat er leeft met wat er moet komen

Hoe we onze wereld inrichten, heeft invloed op hoe we leven. Steden en dorpen veranderen. Gebouwen en gebieden worden anders gebruikt. Hoe we wonen, werken en recreëren; niets blijft hetzelfde. De stad wordt een huiskamer, het café een kantoor, het park een tuin. We dragen ons leven mee in onze laptop en kunnen zijn waar we willen. En we willen zijn waar het gezond en aangenaam is. Waar vroeger stenen stapelen genoeg was, willen we nu dat het duurzaam is. We rekenen een plek niet meer af op wat het oplevert in geld, maar in maatschappelijk rendement.

 

De wil van het individu ontwikkelt zich. Mensen laten niet meer toe dat hun omgeving bij decreet wordt ingevuld. Ze willen zelf bepalen wat er komt. En aangezien iedereen doorgaans wat anders wil, is het een hele opgave om voor draagvlak te zorgen. Daar komen de Plekkenmakers aan te pas. Wij verbinden wat er leeft in de samenleving met wat er moet komen in de ruimte.

 

Dat vertalen we in een oplossing met een hanteerbaar proces. Als je dat goed doet, zie je dat mensen erin geloven. Dat ze hun eigen bijdrage herkennen in wat ze samen met anderen tot stand brengen.

 

Technische of architectonische oplossingen zijn fraai, maar ze negeren wat de emotionele meerwaarde van een project moet zijn voor mensen, organisaties en de omgeving. Een visie is in onze ogen daarom meer dan een uitgekiend marketingplan met een logo. Een visie is een strategische basis voor ontwikkeling. Het is een fundament voor ontwerp, het geeft richting aan de communicatie en het spreekt een gezamenlijke taal. De logica erachter is eerlijk: als je iets maakt voor mensen, moet je die mensen als uitgangspunt nemen en ze een actieve stem geven in het maakproces.
Juist als alles verandert en ongewoon is, leeft er veel (bij mensen) in de samenleving. Het is van groot belang om dat gewoon te verbinden aan de ontwikkeling en/of inrichting van een plek.

 

Namens Plekkenmakers Alex, Barbara, Eline, Glenn, Michel en Reggy,

Een gewoon ongewoon 2021 toegewenst!

PS: Op 15 januari organiseren we gewoon ons volgende PlekEvent. Deze keer over hoe je mensen online kunt betrekken bij de ontwikkeling van een concept of visie.

0 reacties